WELCOME TO THE WORLD OF MUSIC FROM THE BLACK & WHITE ERA

Presenting musik on 78rpm records from the whole world!!

Sidor

fredag 18 februari 2011

"DÅ KÄNDE JAG EN LITEN RYSNING" HILMER BORGELING RPM 78 POLYPHON XS 41693 P.1930

HILMER BORGELING 1930
JULES SYLVAIN HÖGST UPP TILL HÖGER
Hilmer Borgeling 23/10-1903--21/2-1969 här med låten "Då Kände Jag En Liten Rysning" utgiven på skivbolag Polyphon 1930. Inspelad i Berlin med Paul Godwins orkester som var en ofta anlitad dansorkester från just Berlin.Tyskarna hade kommit mycket längre än vi här i Sverige vad gällde inspelningsteknik, pgr därav fick dom flesta Svenska artister besöka den Tyska huvudstaden ett otal gånger under 1920 & 1930:talet. Hilmer Borgeling hann med att spela in ca 1000 sidor musik under sin karriär från 1925 till slutet på 1940:talet, det är det inte många som slår.Redan som sjuttonåring blev han antagen på operaskolan där han stannade i tre år med sångroller som följd av detta.Mao var det en skolad sångare som vi hör här. Efter karriären slog sej Hilmer på affärer(vad vet jag ej),och det fortsatte han med fram till sin död 1969.Texten till låten är skiven av Valdemar Dahlquist & musiken av den store i detta sammanhang , Jules Sylvain(Stig Hansson).Hoppas att ni tycker som jag att detta är en riktig höjdarlåt. Om ni undrar varför Greta Garbo finns med på den lilla filmen så betyder det ingenting mer än att jag kände för det bara. Vacker var hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar